13 Eylül 2008 Cumartesi

@ Bilimciler yaratılışı tartışıyor...

İngiltere'de bilim dünyasının en prestijli derneği Royal Society'nin yani Kraliyet Akademisi'nin eğitim sorumlusuna göre, evet.

Profesör Michael Reiss'ın bu sözleri ülkede büyük yankı uyandırdı.

Örneğin öğretmenler sendikası hemen bir açıklama yaparak "Yaradılış teorisi bir bilim değil, bir inançtır. Dolayısıyla da yeri fen dersi değil, din dersidir" dedi.

Biz de Profesör Michael Reiss kendisine neden böyle düşündüğünü sorduğumuzda şu yanıtı verdi:

"Kraliyet Akademisi, türlerin soyu ve evrenin tarihi konularının okullarda gerçekten çok iyi bir şekilde öğretilmesini istiyor. Amacımız, çocukların bilime ilgi göstermesi. Sorun şu: Sınıftaki bir ya da birkaç öğrenci, "Ben bunlara inanmıyorum; Kuran'da ya da İncil'de yazanlara harfiyen inanıyorum" derse, fen öğretmeni ne yapacak? Biz de diyoruz ki: Bu konuyu onlarla tartışsınlar. İngiltere'de asıl sorun, öğrencilerin fen derslerinden sıkılması. Onlar için gerçekten tartışmalı olan konuları gündeme getirirsek, bu sağlıklı bir yaklaşım olur."

Profesör Reiss, bunları 20 yıllık biyoloji eğitmenliği sırasında edindiği deneyimlere dayanarak söylediğini belirtiyor.

Reiss'a göre bugün İngiltere'de her 10 öğrenciden biri, okula yaradılışa inanarak geliyor.

Ve bu çocuklara "Siz yanlış biliyorsunuz, bunlar hurafe" gibi bir tavırla yaklaşmak, yalnızca onları uzaklaştırmaya yarıyor; sonuçta evrim teorisinin ne olduğunu HİÇ öğrenemiyorlar, çünkü dinlemiyorlar....

Bilim dünyasında Profesör Reiss'ı destekleyen birkaç isim oldu; onlar "Evrime eşit değerde bir teori olarak anlatmamak kaydıyla olabilir, farklı görüş olarak derslere konabilir" diyorlar.

Ama çoğunluk karşı çıkıyor.

Örneğin Oxford Brookes Üniversitesi'nden biyolog Doktor Simon Underdown, " Bence, tabii, yaradılışın okullarda bir yeri var. O yer de kesinlikle din eğitimi dersidir. Fen derslerinde yaradılış gibi inançlara fazla yer ayırmaya başlarsak, (ki hemen belirteyim, evrim teorisinin yaradılış teorisi karşısında korkacak hiçbir şeyi yoktur), o zaman şunu düşünmemiz lazım: Fen dersinde buna zamanımız var mı? " diye konuştu.

Diğer bilim adamları da bilimi tamamen reddeden yaradılış teorisinin, bilime ayrılmış bir derste yeri olamayacağını söylüyor.

Profesör Reiss'a medyadan da eleştiriler geliyor.

Örneğin Times gazetesi, bugünkü başyazılarından birinde "Evrim teorisi, bir diğer teoriyle dengelenecek bir dogma değil, pekçok şeyi açıklama gücüne sahip bir teoridir" diye yazdı.

Bir biyolog ve bilim eğitimci olmanın yanısıra, Anglikan Kilisesi'nde papaz olan Profesör Reiss ise, kendisini şöyle savunuyor:

"Benım savunduğum şey şu: Derste öğrenciler tarafından, gerçekten gündeme getirilirse tartışılsın. Ayrıca, öğrencilerin okula devamının mecburi olduğu 11 yıl boyunca, fen derslerinde yeterince zaman buluna-bileceğini düşünüyorum. Ben kesinlikle, "Evrim ile yaradılışa eşit zaman ayrılsın" gibi birşey söylemiyorum."

İngiltere'de yaradılış konusu, ders kitaplarında yer almıyor.

Ayrıca eğitim bakanlığının öğretmenler için yayımladığı kılavuzda da, "Öğrenciler gündeme getirmedikçe, öğretmenlerin yaradılış konusunu fen dersinde açmamaları" isteniyor.

Ancak öğrenciler sorarsa ne yapmaları gerektiği, açıkça belirtilmiyor.